Controlling to obejmujący całe przedsiębiorstwo, skoordynowany i zintegrowany, wspierany komputerowo system wspomagania w procesie strategicznego i operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem poprzez koordynacje planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analiza odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagrodzania w zależności od efektywności). W krótkim okresie controlling przybiera postać zysku, zaś w okresie długim przedstawia się on jako pewność istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa.
Controlling bywa też definiowany jako nowa funkcja zarządzania, a dokładniej jako międzyfunkcja – łączy ona w sobie elementy planowania, dyspozycji, kontroli, analizy i zasilania w informacje. Utożsamia się go również z advocatus diaboli. W tym znaczeniu controlling ma na celu pobudzenie kadry kierowniczej do twórczego niepokoju, po to, aby sprowokować ją i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji.
Zadania controllingu
- wyszukiwanie i rozpoznanie celów strategicznych i operatywnych, pomaga w ich formułowaniu, nadzoruje ich realizacje i skutki.
- wyszukiwanie i rozpoznanie właściwiej drogi na przyszłość.
- wprowadzenie miarodajnej kalkulacji kosztów i wydajności.
- tworzenie wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej.
- tworzenie i ciągła aktualizacja struktury systemu planowania finansowego.
- stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego
- rozwiązywanie wysoce skomplikowanych wzajemnych związków między przedsiębiorstwem a otoczeniem.
Kluczowe wskaźniki efektywności / KPI
To finansowe oraz niefinansowe wskaźniki, które są stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji. Wspierają w osiąganiu przez firmę celów operacyjnych i strategicznych. KPI stanowią dla pracowników źródło obiektywnej informacji zwrotnej o wykonywanej przez nich pracy, kosztach oraz jakości.
KPI są także narzędziem kontroli menedżerskiej, pozwalają szybko podejmować decyzje, nadawać priorytety działaniom, wcześnie reagować na problemy, wspierają również procesy ciągłego doskonalenia i efektywne wykorzystywanie posiadanych przez organizację zasobów.